Jak se učit s dětmi?

Učíme se s dítětem

Přechod ze školky do školy je pro mnohé děti obtížný. Najednou mají povinnosti v podobě domácích úkolů a také je ve škole hodnotí, ať už známkami, nebo slovně. Důležité je malého školáka naučit, jak se má vlastně učit. Jen tak si získá pozitivní vztah ke škole.

S učením můžete začít už ve školce

Mnoho dětí umí alespoň trochu číst ještě předtím, než nastoupí do první třídy. Pokud tedy u svého dítka uvidíte zájem o čtení nebo počítání, klidně mu nějaké ty základy vysvětlete. Samozřejmě to neznamená, že budete s batoletem sedět nad stolem a nutit ho do učení. U takto malých dětí je všechno spíše formou hry. Můžete spočítat, kolik máte doma hrnečků, nebo kolik uvidíte pejsků při procházce.

Pořídit pak můžete už ve školce pár školních potřeb, které si dítě přenese do školy s sebou.

jak-se-ucit-s-detmi01

Opakujte učivo doma

Mnoho rodičů si myslí, že to, co dítko pochytí ve škole, stačí. Ale u spousty dětí to tak prostě není. Potřebují procvičovat psaní, čtení i počítání doma. S dítkem si udělejte domácí úkoly a pak zkuste hravou formou látku ještě zopakovat. Jen tak zajistíte, že žák nebude ve škole zaostávat za ostatními.

Doma zkuste dětem vykouzlit tu nejlepší atmosféru. Napomůže tomu i kvalitní oblečení, zejména v sychravých dnech.

Režim dne při učení

Malé děti potřebují režim, který jim dodává pocit jistoty. Zkrátka vědí, co se bude dít. Když přijde dítko domů ze školy, nechte ho chvíli oddechnout, ale potom se vrhněte na úkoly. Je potřeba si uvědomit, že dítě musíte naučit, jak se učit. Malé miminko také musíte naučit, že každý člověk si čistí zuby, myje ruce, převléká se z pyžama, když jde ven. Prvňáčka tedy musíte naučit, že po příchodu domů následuje krátký oddech a poté úkoly. Dítěti se pravděpodobně nebude chtít, je potřeba vytrvat, než si zvykne.

Nedoporučuje se nechat dítě jít hned po škole ven s kamarády, protože se jednoduše zapomene venku a pak musí úkoly dělat večer. A večer se mu nechce, je unavené a úkoly jsou to poslední, co by ho zajímalo. Nepřehánějte to s kroužky. Rozhodně by dítě nemělo mít kroužek každý den. I malé dítě potřebuje čas jen pro sebe a odpočinek. A když už na kroužky vyrazíte - nezapomeňte na kvalitní obutí.

Pozitivní motivace při učení

V České republice je všeobecně velmi rozšířená spíše negativní motivace, která je založená na příkazech a výhrůžkách. Nikdy neříkejte dítěti věty typu „Opovaž se z písemky přinést pětku“.

jak-se-ucit-s-detmi03

Pokud budete dítě motivovat tímto negativním způsobem, nebude se učit kvůli sobě, ale kvůli vám. Navíc to obvykle dopadá tak, že i když dítko nakonec donese z písemky jedničku, pochvaly se nedočká, protože jedničky jsou přeci normální.

Dejte školákovi najevo, že i když nedonese jedničku, pořád ho máte rádi, a že učit by se měl primárně kvůli sobě. Jen tak se žák nebude bát přijít domů se špatnou známkou z testu nebo na vysvědčení.

Prvky montessori učení

Klasická výuka je postavená na biflování a zapamatování si mnohdy naprosto zbytečných informací. Montessori výuka považuje studenta za rovnocenného partnera, bere v potaz jeho nadání a unikátní talent. V Montessori jde o to, aby bylo dítko schopné si samo vyhledat informace a pracovat s nimi.

Čtení, ale i filmy

Čtení je samozřejmě součást života a přináší spoustu benefitů. Je jasné, že ne každé dítě je milovník knih. Ovšem nic to nemění na tom, že malému dítěti byste měli číst pohádky před spaním.

Pro dítě může být někdy těžké přejít z jednoduchých dětských knížek na složitější literaturu. I s větším dítětem můžete číst společně, třeba se střídat po odstavcích, dítko uvidí, že i pro vás je čtení přirozená součást života.

jak-naucit-deti-cist04

Výhody čtení:

  • rozšiřuje všeobecný přehled,
  • nenápadné učení gramatiky a pravopisu,
  • pomáhá lépe pochopit text a tím pádem i zadání úkolů ve škole.

Televize není zlo, jak si někteří rodiče myslí. Je ale důležité vybírat vhodné filmy a pořady. Baví vaše dítě třeba podmořský svět? Pusťte mu dokument, uvidíte, že se mu to bude líbit. O dokumentu si pak společně můžete popovídat a zjistit, co nového se dítko o životě v moři dozvědělo.

Veďte dítě k samostatnosti

Prvňák musí pochopit, že úkoly jsou jeho práce, nikoli vaše. Vaším posláním je potomka podporovat, motivovat, povzbuzovat, ale rozhodně to neznamená, že budete úkoly dělat za něj. Nechte dítě, aby se samo snažilo vymyslet správné řešení, aby zkoumalo, co a jak. U starších dětí pak rodiče slouží pouze jako kontroloři domácích úkolů. Jestliže najdete v úkolu chybu, dítě na to upozorněte, ale nechte ho, aby ji opravilo samo. Poraďte mu pouze v případě, že bude opravdu tápat.

Samostatnost nesouvisí pouze se školou. Dítě by už od mala mělo mít povinnosti v domácnosti. Nejenže si musí po sobě uklidit hračky, mělo by udělat i něco pro celou rodinu. Ze začátku jde třeba o vynášení odpadkového koše, později se přidá vyklízení myčky nebo zametání. Děti, které mají i doma povinnosti, se mnohem lépe adaptují ve škole.

Pro zvládání těžšího učiva jsou nejdůležitější základy

Aby školák zvládl těžší učivo, musí mít základy. Základy se učí v první a druhé třídě. Proto jsou tyto začátky nesmírně důležité a rozhodně je nepodceňujete. Pokud student nebude mít základy, nikdy nepochopí složitější látku. Prvňáčka proto z učiva přezkoušejte, ptejte se ho na různé věci, abyste zjistili, že látce opravdu rozumí. Dítě musí látku skutečně pochopit, nikoli se ji pouze mechanicky nabiflovat.

Pokud dítěti učení nejde

Jestliže žák dostane z testu špatnou známku, rozhodně ho kvůli tomu nezesměšňujte ani mu nenadávejte. Výčitky dítěti nepomohou, i tak je ze špatné známky pravděpodobně smutné. Zkuste s potomkem látku ještě jednou projít, aby bylo v dalším testu úspěšnější.

V případě, že dítě výrazně zaostává, řešte to s třídním učitelem. Nemusíte čekat na třídní schůzky, vždy je lepší všechno řešit v čas. Pokud dostanete doporučení navštívit pedagogicko psychologicku poradnu, tak se tomu nebraňte. Alespoň zjistíte, jak na tom vaše dítě doopravdy je.

Tipy, jak se učit doma s dítětem:

  • vhodné pracovní místo na učení (bez televize, mobilu, tabletu),
  • začněte s náročnějšími předměty,
  • každých 30 minut dopřejte dítěti krátkou přestávku,
  • nastavte pravidla a bezpečné hranice,
  • stanovte cíle,
  • neučte se večer, kdy je dítě unavené,
  • zvolte vhodnou odměnu/motivaci k učení,
  • zjistěte, co už dítě umí, nechte ho učivo převyprávět,
  • dejte pozor, aby dítě nezačalo být z učení „otrávené“,
  • nebazírujte na výkonu,
  • nechte dítě, aby objevovalo samo,
  • dítě chvalte, musí zažít pocit úspěchu,
  • nepokazte si vztah s dítětem kvůli učení.