Vady řečí u dětí
Každé dítě je unikát a rychlost, za jak dlouho se naučí kvalitně mluvit a správně vyslovovat jednotlivá písmenka, se u každého může lišit. Je však pravdou, že v posledních letech dětí s vadou řeči přibývá.
Tyto vady mohou způsobovat i problémy týkající se psychického stavu dítěte. První cesta by tedy měla vést k odborníkovi, který dokáže dle své praxe určit, o jakou konkrétní vadu se jedná a jak dále postupovat k jejímu odstranění.
Správná artikulace
- Správné využití dýchacích technik
- Vytvoření hlásek – fonace
- Zabarvení hlasu – rezonance
- Správné vyslovení samotných hlásek.
Lidská řeč
Při řeči se člověk nadechuje nosem a při samotném mluvení vydechuje ústy.
Hlasivky
Určují výšku hlasu díky své délce.
Barva hlasu
Je pro každého člověka individualitou. Ovlivňuje ji více aspektů v těle. Nadhrtanový prostor, rezonance v lebeční dutině a postavení lících kostí.
Problémy v řeči u dětí
Převážně se problémy s řečí řeší v předškolním věku, ale najdou se i takové případy, kdy se musí řešit správná výslovnost u dětí, které již navštěvují základní školu.
- Problémové vyslovování konkrétní hlásky
- Ráčkování
- Mluví často velmi rychle – tumultus
- Hlásky dokážou během řeči polknout, takže je ani celé nevysloví – dyslálie
- Koktání – balbutismmus
- Zadrhávání v řeči
- Zpomalený vývoj v řeči
- Selektivní mutismus – vážná porucha řeči
- Hlasové poruchy
- Palatolalie
- Rinolálie – tzv. mluva nosem
- Afázie – ztráta rozumění řeči nebo samotné produkce
Důvody vadné řeči
- Dítě nemá dostatečně vyzrálou centrální nervovou soustavu
- Špatná motorická dovednost
- Nesprávná artikulace
- Slabší sluchové vnímání
- Špatná pohyblivost jazyka
- Uzdička pod jazykem
- Lehká mozková disfunkce
Dyslálie – patlání
Jedná se o vadu řeči ve vyslovování konkrétních hlásek. Nejčastěji se vyskytující vada řeči u dětí. Je diagnostikována u více jak 50 % dětí s vadou řeči. Dítě špatně napodobí hlásku, kterou slyší. Například při vyslovování hlásky r a ř dítě říká hlásku l.
Balbutismus – koktání
Koktavost narušuje plynulý tok řeči. I v dospělosti může člověk koktat, protože to způsobuje především stres. U dětí se projevuje kolem 3 roku života. Nejčastěji se vyskytuje u chlapců. Pokud trpí koktáním dívky, je léčebný proces zdlouhavější a náročnější než u chlapců. Náchylnější na koktání jsou citlivější děti. Řeší se především s odborníky.
Tumultus – breptání
Jde o vadu, kdy dítě mluví velmi rychle. Příčiny jsou většinou neurologického typu. Projevy jsou velmi podobné koktání. Velmi často polyká slabiky nebo i celá slova. Dítě jedná velmi impulzivně a nestačí vyjádřit slovy vše, co chce vlastně sdělit řečí. Lze řešit i bez odborné pomoci. Klást důraz na zřetelnou výslovnost a pomalé dýchání. V případě, že se dítě nijak nezlepšuje, je dobré se poradit s odborníkem na dalším postupu.
Příznaky
- Takto postižené děti mají sníženou schopnost vnímání.
- Nedokážou se dlouho soustředit.
- V některých případech se jedná o dědičnost.
- Plete se jim pravá i levá strana v orientaci.
Zpomalený vývoj řeči – dysfázie
Pokud dítě nespadá do tabulkových údajů dle vývoje řeči v určitém věku, není třeba hned chodit řešit problém s odborníky. Nechte dítě více se socializovat mezi ostatními dětmi. Čtěte pohádky a více na dítě mluvte. Pokud se však vývoj v řeči nikam neposouvá, může být příčina různorodá a je třeba ji odhalit, co nejdříve.
Proto se poté již doporučuje poradit se s odborníkem. Optimální věk, kdy by dítě už mělo mít základy výslovnosti je kolem 3 roku. Projevy můžou být ve špatné výslovnosti, v gramatice ale také i stavbě vět a nesrozumitelného celkového obsahu.
Příznaky
- Malá slovní zásoba.
- Neumí se srozumitelně vyjadřovat.
- Špatně skloňuje a plete si časování u sloves.
- Plete si slova, která si jsou podobná.
- Tvrdé a měkké slabiky nerozlišuje.
Selektivní mutismus
Jedná se o vážnější poruchu řeči. Dítě mluví a vyjadřuje se zcela v pořádku tam, kde se cítí komfortně. Problém však nastává v situacích, kdy je například dítě mimo domov nebo musí mluvit s cizími lidmi apod.
Nejčastěji trpí selektivním mutismem malé děti, které jsou velmi stydlivé nebo mají jednu z úzkostných poruch. Postiženy jsou také děti, které se často straní kolektivu a bývají většinu času samy.
Špatná výslovnost – dysartrie
Jde o špatnou artikulaci. Velmi často je ruku v ruce s onemocněním nervové soustavy. Jedná se o vážnou poruchu, která se musí hned řešit s odborníky.
Příčiny vzniku
- Již v těhotenství může být poškozen plod například díky infekci apod.
- Při předčasném porodu.
- Prodělání nemocí (meningitida, encefalitida, velmi vysoké horečky)
- Nádorové onemocnění.
- Postižený cévní systém v těle.
- Těžká úraz hlavy atd.
Příznaky
- Špatná výslovnost.
- Zpomalené vyjadřování.
- Změny tónu v hlase.
Palatolalie
Trpí jí děti, které mají rozštěp patra. Řeší se včasným lékařským zásahem a postupnou logopedickou podporou.
Kde pomáhá logoped?
- Při koktání
- Dítě tzv. huhňá
- Dítě nedokáže správně vyslovovat kvůli uzdičce, kterou má srostlou pod jazykem.
- V případě, že se dítě léči s neurologickými problémy.
- Pokud se obdobné problémy v rodině již řešily nebo řeší.
- Když dítě vynechává v řeči zvratná zájmena.
Jak se pozná možná vada řeči
Cizí lidé nedokážou porozumět, co jim dítě chce vlastně sdělit. Dítě se necítí dobře, kdy nedokáže řečí vyjádřit, co potřebuje a bývá z toho duševně rozhozeno. Pokud dítě ve svém věku nemluví minimálně obdobně, jako jeho vrstevníci, je dobré se spojit aspoň s dětským lékařem a poradit se. některých malých dětí se vyskytuje často problém i se stravou, kdy může příčina být způsobena orální motorickou dovedností.
Správné vyslovování dle věku
Optimální věk pro správné vyslovování všech hlásek je dle průzkumů nejpozději od 6 let. Pokud dítě správně nemluví ani po 6 roku svého života, často dochází k odkladu nástupu do základní školy.
- Od 4 let by dítě mělo umět vyslovit hlásky (ď, ť, ň, k, g).
- Od 5 let se přidává do slovní zásoby také hláska l a sykavky.
- Slovní zásoba by měla obsahovat tolik slov, aby dokázalo dítě vyjádřit prakticky vše, co potřebuje.
- Věty by se měly skládat aspoň z 5 slov.
- Od 6 let už by dítě mělo ovládat i hlásky r a ř, které se řadí mezi poslední hlásky.
Aby dítě mohlo nastoupit do základní školy, musí umět:
- Vyslovení kompletní soustavy hlásek
- Vyjadřování v celých větách.
- Dítě musí umět popsat určité situace a odvyprávět například krátký příběh.
- Dokáže porozumět mluvenému textu.
- Využívá správné gramatiky – rody, čísla, časování atd.
- Velká slovní zásoba, tak by dokázaly většinu svého okolí, kde se pohybují, slovy popsat.
- Umět vést rozhovory mezi sebou, kde se dodržují určitá pravidla.
A až přijde ten pravý čas - budou se hodit kvalitní školní potřeby.